検索一覧

検索結果: 9件 1ページ目(1〜9)

Political embeddedness and corporate social responsibility (CSR) in a state-led developing country: evidence from China

Li, Jiarong:Masato Sasaki
『Asian Business & Management』 1-25頁 (2024/02/03)

In many countries, the government plays a regulative role in corporate social responsibility (CSR) as an external overseer of economic and public market sectors. However, owing to the politically embedded nature of extensive corporations in China, the government's influence over CSR is not only exogenous but may even endogenously shape…

  • CSR
  • 新興国企業の社会的責任
  • 国有資本所有制
  • 政治的な結び付き
  • The impact of state ownership on corporate social responsibility reporting: A comparison between state-owned and non-state-owned enterprises in China

    Li, Jiarong:Masato Sasaki
    『Management Communication Quarterly』 (2023/10/23)

    Corporate social responsibility (CSR) reporting is a communication channel between companies and stakeholders. As the literature has largely been confined to exploring p…

    • CSR
    • 新興国企業の社会的責任
    • 組織コミュニケーション
    • 国有企業
    • 比較分析
    • Overcoming the liability of foreignness in US capital markets: the case of Alibaba and Coupang

      Pesqué-Cela, Vanesa:Jiarong Li:Yun Kyung Kim
      『Asia Pacific Business Review』 Vol. 29 Issue 2 pp. 323-349 (2022/09/21)

      Drawing on signalling theory and using the cases of Alibaba and Coupang, we investigate whether and how venture capital-backed companies from emerging markets use CSR to overcome the liability of foreignness when going public in the US. Our findings suggest that such firms strategically increase their CSR activities prior to their IPO …

      • CSR
      • 新興国企業の社会的責任
      • 東アジア企業
      • IPO
      • 非市場戦略
      • ビジネスケース 日本環境設計:服から服へ、資源が循環する持続可能なエコシステムの創造

        橘樹:内田大輔:軽部大
        『一橋ビジネスレビュー』 70巻 1号 126-138頁 (2022/06/30)

        日本環境設計は、不要になった服が大量に廃棄される現実への強い問題意識を持つ2人の創業者が2007年に設立したスタートアップである。限られた資源の有効活用の必要性を唱える「循環型社会」は、理念としてはわれわれの生活に定着した。しかし、現実には解決すべき課題が多く、理念と現実の間にはギャップが存在している。同社は独自の技術を生み出し、消費者…

        • 経営学
        • 技術経営
        • アントレプレナー
        • 起業
        • イノベーション・プロセス
        • 企業の社会的責任
        • CSR
        • SDGs
        • グリーンイノベーション
        • カーボンニュートラル
        • 論文

          関連URL:

          経営学入門

          青島矢一(著): 榊原清則(監修)
          東洋経済新聞社(2022/03/18)

          • 経営学
          • 技術経営
          • 戦略論
          • 組織論
          • 会計学
          • イノベーション・プロセス
          • 生産性
          • 企業の社会的責任
          • CSR
          • いかに社会課題を市場課題へ転換するか

            軽部大
            『一橋ビジネスレビュー』 第69巻 2号 100-109頁 (2021/09/30)

            連載 企業と社会を架橋するビジネスの新たなカタチ(第4回 最終回)

            • 企業の社会的責任
            • CSR
            • SDGs
            • 論文

              関連URL:

              ビジネスから共生社会を考える

              軽部大
              『一橋ビジネスレビュー』 第68巻 4号 142-151頁 (2021/04/01)

              連載 企業と社会を架橋するビジネスの新たなカタチ(第3回)

              • 経営学
              • 企業の社会的責任
              • CSR
              • SDGs
              • 論文

                関連URL:

                企業の社会的責任とは何か

                軽部大
                『一橋ビジネスレビュー』 第68巻 3号 98-107頁 (2020/12/31)

                連載 企業と社会を架橋するビジネスの新たなカタチ(第2回)

                • 経営学
                • 企業の社会的責任
                • CSR
                • SDGs
                • 論文

                  関連URL:

                  企業はいかに社会的課題に取り組むべきか

                  軽部大
                  『一橋ビジネスレビュー』 第68巻 2号 108-115頁 (2020/09/18)

                  連載 企業と社会を架橋するビジネスの新たなカタチ(第1回)

                  • 経営学
                  • 企業の社会的責任
                  • CSR
                  • SDGs
                  • 論文

                    関連URL: